FAGBLOGG

5 tips til hvordan skrive gode SEO-tekster

Mange tenker at SEO-tekster først og fremst skal utformes for å tilfredsstille søkemotorens algoritme. Dette er ikke helt sant, da hovedfokuset alltid bør være å skape størst mulig verdi for målgruppen. Så hvordan tilfredsstille behovene til både søkemotoren og målgruppen? Dette virker kanskje komplisert, men fortvil ikke! Her gir vi deg våre 5 beste tips til hvordan du kan få til akkurat dette.

Estimert lesetid: 4 minutter

1. Utfør alltid en søkeordsanalyse!

For å oppnå gode organiske rangeringer i søkeresultatet og samtidig skape verdi for leseren, er du nødt til å gi målgruppen nyttige svar på det de lurer på. Tenk derfor over hvilke temaer innenfor din bransje det kan være lurt å skrive innhold rundt, og utfør en søkeordsanalyse der du kartlegger:

  • Hvilke søkefraser (short-tail og long-tail) blir brukt rundt tematikken?
  • Hvor mange søker på dette i måneden (volum)? 
  • Hvor stor konkurranse er det på disse søkeordene?

Tenk også alltid over intensjonen bak søket og hvilken type tekst det lønner seg å skrive for hvert søk. Et typisk informasjonssøk kan for eksempel være “hva er et annuitetslån?” Dette kan du svare på gjennom en definisjonsartikkel eller en fagbloggartikkel. Et mer kjøpsrelatert søk kan derimot være “hvor kan jeg ta opp et annuitetslån?” Dette kan du svare på gjennom en tjenesteside.

I etterkant av denne prosessen står du da igjen med ett hovedsøkeord du skal optimere teksten din etter, og noen supplerende søkefraser som sørger for et bredere treff innenfor tematikken. Du skal også vite hva slags type tekst du skal skrive basert på intensjonen bak søket, for å dekke behovet best mulig. 

Slik jobber vi med søkeordsanalyser

2. Skriv unikt og med egen vri

Når du har bestemt deg for hovedsøkeordet, lønner det seg alltid å utføre et søk i Google. Hva skriver topp tre konkurrenter om? Hvordan kan du skrive en tekst som skiller seg positivt ut fra konkurrentene?

Det er ingen hemmelighet at Google foretrekker innhold som er relevant, unikt og nyttig. Dersom nettstedet ditt er kjent for nettopp slikt innhold, øker sannsynligheten betraktelig for å få gode rangeringer i søkeresultatet.

Men hva innebærer det egentlig å skrive unikt innhold?

Unikt innhold betyr ikke at du må finne opp kruttet på nytt. Det handler heller om å finne kreative innfallsvinkler på hvordan du best kan besvare målgruppens spørsmål og dekke deres behov. 

Sørg derfor alltid for at innholdet du skriver skiller seg positivt ut fra konkurrentene, ved å: 

  • Skrive innhold som er “up to date” basert på søkeinteresse 
  • Bruk målgruppens språk og raskt gi dem svar på det de lurer på 
  • Vær engasjerende, personlig og pålitelig i svarene dine 
  • Ha en tydelig Tone of Voice når du skriver – tenk over hvilke verdier og budskap du ønsker å formidle

Når du skriver unikt og originalt innhold, er det også større sannsynlighet for at du vil få gode kvalitetslenker inn til nettsiden din, som er en viktig faktor i off-page-SEO.

3. Strukturer innholdet ditt

Både leseren og søkemotoren setter pris på at teksten din har en ryddig og tydelig struktur. 

For leseren oppleves siden mer brukervennlig, fordi de enklere kan navigere i teksten og raskt se om de får svar på det de lurer på. For søkemotoren blir det tydeligere hva hovedtema i teksten er og dermed hvilke søk landingssiden skal dukke opp i. 

Når du strukturerer innholdet ditt, tenk derfor alltid på at: 

  • Hovedoverskriften (H1) skal inkludere hovedsøkeordet og vekke oppmerksomheten til leseren
  • Ingressen bør også inneholde hovedsøkeordet, gi en forsmak på hva teksten handler om og avsluttes med en trigger for å vekke ønsket om å lese videre 
  • Hoveddelen bør bestå av mellomtitler (H2, H3) og flere avsnitt, der du gjerne kan inkludere ulike spørsmål knyttet til hovedtema (long-tail søkefraser)
  • En oppsummering som tar for seg de viktigste punktene og har en tydelig CTA 

4. Tenk kvalitet

Søkemotorer som Google jobber hele tiden med å utvikle algoritmen sin for å gi størst mulig verdi for brukerne. 

I en av Google sine nyeste algoritmeoppdateringer, HCU, fremkommer det blant annet at: 

  • Det fremover vil være et større fokus på nyttig tekstinnhold 
  • At tekster først og fremst skal være skrevet for ekte mennesker, ikke bots og algoritmer 
  • Du må passe på å holde deg innenfor nettstedets hovedtematikk 
  • Du må svare på det målgruppen/kunder faktisk lurer på innenfor et tema 
  • Prioriter brukervennlighet og god struktur 

En annen måte å kontrollsjekke at du lager tekstinnhold av høy kvalitet, er å ha  E-A-T i bakhodet. Dette er retningslinjer Google følger for å sjekke at innholdet som presenteres på nettsiden faktisk gir brukeren god informasjon, som de kan stole på og som er skrevet av noen med ekspertise på området. 

En god måte å bygge kredibilitet på spesifikke temaer og vise at du er en troverdig ekspert i din bransje, er å jobbe med topic clustering.

5. Løft teksten ytterligere med on-page optimaliseringer

Før du skal publisere teksten, er det viktig å sjekke at den er on-page-optimalisert. Husk blant annet å sjekke at: 

  • Ankertekster er beskrivende og tydelig forteller hva som finnes på siden du lenker til 
  • Hovedsøkeordet er inkludert i URLen 
  • At bilder har en beskrivende alt-tekst
  • Metatittel og metabeskrivelse innholder hovedsøkeordet, har kort og beskrivende tekst, og en tydelig CTA
  • At innholdet er optimalisert for mobil

Oppsummering

For å skrive gode SEO-tekster må du alltid ha målgruppen og deres behov i sentrum. Gi gode svar på det de lurer på, snakk deres språk og gi dem en god brukeropplevelse. Sørg også for at informasjonen du formidler er relevant, pålitelig og verdifull. 

Søkemotoren vil også alltid oppdatere algoritmen sin for å skape størst mulig verdi for brukerne. Så ved å samtidig følge “best practice” for søkemotoren, vil du skrive SEO-tekster som tiltrekker flere besøkende, når ut til potensielle kunder og er merkevarebyggende.

Ønsker din bedrift hjelp til produksjon av SEO-tekster?
Les mer om hvordan vi jobber med SEO innholdsproduksjon her, eller kontakt oss for en uforpliktende prat.