FAGBLOGG

Når trenger du SEO-hjelp?

I denne artikkelen har vi identifisert de 6 vanligste grunnene til at bedrifter trenger SEO-hjelp. Dette er de tingene vi hjelper kundene våre mest med. Kanskje du kjenner deg igjen?

Estimert lesetid: 4 minutter

Hvorfor jobbe med SEO?

Har du ikke jobbet systematisk med SEO over tid, så vil du mest sannsynlig få mye nytte av å gjøre en innsats. Innholdet du presenterer på nettsiden din er ikke bare med på å skape organisk synlighet, men det viser også alle dine besøkende hvem du er som aktør, og hvorfor folk skal velge deg. For oss i Solid Media er enhver SEO-strategi forankret i dine kunders behov, og vil være et strategisk verktøy for å snakke til dine kunder. 

Vi gir deg våre tips i denne artikkelen om når det lønner seg å investere i SEO. 

Lurer du på hvorfor du bør invester i SEO? Les mer om hvorfor du bør investere i SEO her. 

Kjenner du deg igjen i noen av disse situasjonene? Da trenger du kanskje SEO-hjelp.

1. Når det er søkeinteresse etter det du tilbyr,

men nettsiden ikke er optimert etter det målgruppen bruker av søkeord. Hvordan skal potensielle kunder finne deg om du ikke dukker opp når de søker etter det du tilbyr? Alle som tilbyr noe det er søkeinteresse etter bør investere i SEO.

Med SEO blir du funnet av de som leter etter dine tjenester! 

Tenker du at det ikke er søkeinteresse etter det du tilbyr, og at SEO ikke er for deg? Ved hjelp av SEO kan du tilrettelegge for etterspørsel, og skape etterspørsel over tid med de rette aktivitetene. 

SEO er ikke bare for produktrelaterte søk for å få folk til å trykke på kjøpe-knappen. Som for eksempel “hvit joggesko til dame med plattfot fra Nike”. Kundereisen starter ofte med leting etter alternativer, og søk etter informasjon om produkter, tjenester eller svar på spørsmål. Som for eksempel “hvordan vaske vindu utvendig?” Eller “kjøleskapet lukter, hva gjør jeg?” Derfor er det viktig å ha sider optimert med relevant innhold om produkter/ tjenester dere leverer, og informasjon som svarer på det målgruppen lurer på. 

2. Når du skal lansere ny nettside med ny sidestruktur 

Det at du skal over til ny nettside i seg selv, betyr ikke nødvendigvis at du trenger SEO-hjelp. Men hvis du har en nettside som har synlighet fra før, så er det viktig å overføre denne synligheten til den nye nettsiden. Dette må gjøres gjennom å identifisere sider som Google har lest (crawlet), og lagret i sitt arkiv (indeksert).

Vi har god erfaring med å lage omfattende ompekningslister som sørger for å frakte synligheten over til den nye nettsiden. 

Skal du over til ny nettside?

Sammen med vårt søsterselskap, web-utvikler Fjellvann, hjelper vi deg med begge deler.  

3. Når nettsiden din er liten og mangler innhold

Hvis nettsiden din er liten vil det lønne seg å produsere flere sider basert på søkeinteresse. Ved å skape SEO-innhold etter målgruppens behov og interesse vil du skape flere veier, og få flere interesserte personer inn til nettsiden via Google. Les mer om SEO innholdsproduksjon her.

Innholdsproduksjon er en del av vår tjeneste SEO Vekst. Dette er en tjeneste for bedrifter og nettbutikker som er klare for å øke den organiske veksten ved å utvide nettsiden med nye sider. Les mer om SEO Vekst tjenesten her. 

4. Når nettsiden din er stor og har mye innhold

Har du en stor nettside med mye innhold, men mangler struktur? Det kan fort oppstå internkonkurranse mellom sidene som påvirker synligheten negativt. Dette er viktig å passe på. Vi hjelper deg å få oversikt over hva som ødelegger eller begrenser synligheten til nettsiden din. 

Uansett hvor stor eller liten nettsiden din er, vil det være en god idé å investere i SEO hvis du vil: 

  • Øke synligheten til nettstedet ditt i søkeresultatene
  • Øke trafikken til nettstedet ditt
  • Øke mulighetene for å generere leads og salg

Med vår tjeneste SEO Grunnmur sørger vi for et godt SEO-grunnlag for økt organisk trafikk og vekst. Denne tjenesten løser hovedutfordringen mange bedrifter har. Les mer om SEO Grunnmur her. 

5. Når du allerede annonserer med Google søkeannonser

Har du annonsert løpende i Google, vil algoritmen ha samlet inn masse relevant informasjon om hvilke søkeord som leder målgruppen inn på siden din. Disse søkeordene vil det også være gunstig å rangere på organisk. Det blir for dumt å la være! 

 

6. Når du ønsker et konkurransefortrinn

Om du allerede har god synlighet, må du likevel holde tritt med konkurrentene. Søkeinteressen forandrer seg over tid, så det er alltid lurt å jobbe med SEO. Du er kanskje i front i dag, men er du i front i morgen?

Oppsummering

Som du forstår er SEO relevant i mange sammenhenger og situasjoner. Vi kan konkludere med at så og si alle bedrifter kan dra nytte av SEO-hjelp. Uavhengig av størrelsen på nettsiden din, uavhengig av bransje og hva du selger, så lenge det er søkeinteresse etter det du tilbyr.  

Kjenner du deg igjen i noen av punktene?

Ta kontakt for en uforpliktende prat. Så finner vi den beste løsningen for deg! 

Melanie B. Jørgensen

Innholdsspesialist | SEO

melanie@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">