FAGBLOGG

Hva er inbound marketing og hvordan lykkes man med det?

Ønsker du at varme leads kommer din vei istedenfor å måtte jakte etter dem selv? Da er inbound marketing noe du burde åpne øynene for! I denne artikkelen deler vi grunnene til hvorfor du burde prioritere inbound marketing i 2024:

Estimert lesetid: 2 minutter

 Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsstrategi som handler om å skaffe, engasjere og beholde leads gjennom kvalitetsinnhold som dekker deres behov. Over tid kan du dermed bygge tillit og skape konverteringer. På den måten er det en bærekraftig konverteringsstrategi. 

Hvem passer inbound marketing best for?

Inbound marketing er spesielt viktig for bedrifter der kundereisen er lange og informasjonsbaserte. Dette gjelder spesielt innen B2B, men også for B2C -salg der kunder må tenke over flere argumenter før eventuelt kjøp.  

Hvorfor trenger man inbound marketing?

Det er flere fordeler av å drive inbound marketing, og her har vi ramset opp noen av de viktigste grunnene:

  • Strategien er en kostnadseffektiv måte å tiltrekke seg kvalifiserte leads og konvertere dem til kunder.
  • Med fokus på kvalitetsinnhold som dekker kundens behov, vil både synlighet, merkekjennskap og autoritet økes på en organisk måte. Slik øker sannsynligheten for at man blir top of mind når kunden har et behov.
  • Man fremstår ikke som “masete”, men heller som en aktør som hjelper på kundens initiativ og med deres samtykke.
  • Strategien fokuserer på å bygge relasjoner og tillit til potensielle kunder. Dette er dermed en måte å drive relasjonsmarkedsføring på. 

Hva skiller inbound markedsføring fra outbound marketing?

Inbound strategien skiller seg fra den tradisjonelle markedsføringen, også kalt outbound marketing. Outbound markedsføring fokuserer på å pushe ut kommunisert budskap til en bred målgruppe, mens inbound tiltrekker seg kunder ved å tilpasse innhold som har verdi for dem. 

Her har vi enkelt satt opp en modell for å tydeliggjøre forskjellene mellom strategiene:

 

Hvorfor er SEO viktig for inbound marketing?

SEO innhold lages for å møte et eksisterende etterspørsel og behov. Innhold skal svare på hva målgruppen lurer på eller presentere dem med et relevant løsning på deres problem. Dette bidrar til at man kan tiltrekke seg det vi kaller for varme leads. Det vil si folk som har et problem og vil ha din løsning

SEO innhold treffer gjerne et bredt segment av mennesker som er Google og søker på diverse ting. Da er det viktig å gjøre seg kjent med sin målgruppe, både deres behov og smertepunkter. Det gjør at vi kan kartlegge hva de lurer på og søker på i søkemotorer og skape innhold som svarer på spørsmålene. Med andre ord, innhold skal løse et problem og gi verdi. Dette er med på å danne en kunderelasjon over tid, som skaper lojalitet, tillit og et positivt omdømme for din bedrift på sikt.

5 Tips til hvordan lykkes med inbound marketing:

  1. Definer din målgruppe godt: Å forstå målgruppen din er avgjørende for effektiv inbound marketing. Kartlegging deres problemer, behov og smertepunkter er avgjørende for å tilpasse kundereisen. Dette danner et godt grunnlag for markedsføringsstrategi din. 
  2. Vær synlig på plattformene der kundene er: Det er viktig å være til stede der kundene dine er mest aktive. Identifiser de mest relevante kanaler blant målgruppen din og legg både innsat og fokus der. 
  3. Gi kundene dine ordentlig verdi: Å produsere verdifullt innhold som svarer på målgruppens spørsmål og løser deres problemer, er kjernen i inbound markedsføring.
  4. Vær tålmodig: Inbound marketing er en langsiktig strategi for å både få nye kunder inn og beholde dem. Det lønner seg å bygge opp et bra inbound løp som hjelper potensielle interesserte kunder å finne deg. 
  5. Bruk CRM systemer for å automatisere: Å bruke et CRM-system som Hubspot gjør det enklere å lagre nyttig informasjon om kunden og å følge opp leads. 

Så oppsummerer vi kort…

Inbound marketing er en langsiktig konverteringsstrategi som ikke bare tiltrekker kunder, men også bidrar til å bygge lojalitet og sterke kunderelasjoner. Gjennom å engasjere målgruppen med verdifullt innhold, styrker du ikke bare merkevaren din, men også tilliten kundene har til deg.

Syns du inbound marketing høres kult ut? Vi tar en prat med deg om det!