Hvilken plassering nettsiden din har i søkeresultatet har alt å si for den organiske (les gratis) trafikken inn på siden. Som SEO-spesialister jobber vi hver dag med å optimere nettsider etter søkeord, for å koble søkere opp mot riktig svar (nettside).
SEO for vår egen nettside
I vårt tilfelle er “søkemotoroptimalisering” et viktig søkeord, da dette er en viktig tjeneste vi tilbyr. Den 1.9.2022 hadde vi 79. plass på dette søkeordet. Dette måtte vi gjøre noe med. Vi brenner for faget vårt, og ga oss selv utfordringen om å få denne siden opp til 1. plass i søkeresultatet til Google. Men hvordan får vi Google til å elske denne siden?
Dette lærer du:
I denne SEO-guiden gir vi deg konkrete tips til hvordan du kan jobbe med SEO. Vi tar deg med på vår reise, og viser deg stegene vi har gått og tiltakene vi har gjort for å klatre opp til toppen. Hvilken rekkefølge du gjør stegene i er opp til deg, men vi vil anbefale deg å sikre at du har alt på plass i det første steget før du går videre i guiden. Les deg gjennom, eller bla deg til bunnen for å se hvordan vi ligger an i prosessen!
Hvor lang tid tror du det vil ta å vinne Googles hjerte?
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering er metoder og tiltak du gjør for å øke nettsteds synlighet i det organiske søket i en søkemotor, som Google og Bing.
Hovedpoenget med SEO er å forstå hva målgruppen din søker etter, og møte deres behov med din nettside. Når søkemotoren forstår at din nettside har et relevant svar på det som søkes etter, vil du kunne fortjene en høy plassering.
Med en høy plassering, vil nettsiden din bli oppdaget og valgt fremfor konkurrentene, og gi deg gratis trafikk inn på siden.
Les mer om hva søkemotoroptimalisering er her.
Hvordan søkemotoroptimalisere?
Når du skal søkemotoroptimalisere en nettside starter du ofte med søkeordskartlegging for å forstå hvilke søkeord målgruppen bruker. Innholdet på nettstedet skal deretter tilpasses disse søkeordene på de forskjellige sidene. Videre er det viktig å se på det tekniske bak nettstedet, og intern og ekstern lenkebygging for å øke nettstedets autoritet. Til slutt er kontinuerlig overvåking og justering nødvendig for å holde tritt med endringer i søkemotorenes algoritmer og konkurransebildet. Om du vil ha oppskriften på hvordan du gjør dette i praksis er det bare å fortsette å lese!
Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?
SEO er viktig fordi det øker synligheten av et nettsted i søkemotorer, noe som leder til økt organisk trafikk og potensielle kunder. Ved å ha en SEO-optimert nettside vil du treffe målgruppen når de søker etter relevante ord og uttrykk. Dette er en form for markedsføring som møter behovet til målgruppen. Dette gjør at de som søker allerede er interesserte i det du tilbyr, og da er det smart å være synlig i resultatet og få gratis trafikk inn.
Hva gjør en SEO-spesialist?
En SEO-spesialist forbedrer synlighet til nettsider i søkemotorresultater. Dette innebærer en rekke oppgaver som søkeordsanalyser for å identifisere relevante søkeord, optimalisering av nettstedets tekniske struktur og skape innhold på siden for å forbedre nettstedets autoritet.
Hvor raskt kan du forvente å se resultater med SEO?
Hvor raskt du kan forvente å se resultater vil variere basert på utgangspunktet og konkurransebildet. Erfaringsmessig begynner man ikke å se noe effekt av SEO før etter minst tre måneder. SEO er ofte preget av renters rente effekten, som vil at arbeidet du legger ned i dag vil være i konstant vekst. Gitt at du gjør nødvendige optimeringer underveis. SEO er et langtidsprosjekt som vil vare i flere år.
I vårt tilfelle har vi jobbet strategisk med SEO på nettsiden i flere år for å bygge opp synligheten. SEO gir ikke resultater over natten og det er viktig med en solid SEO-strategi, publiseringsplaner, kontinuitet, godt samarbeid og videreutvikling.
Vår suksessoppskrift for å lykkes med SEO
Vi i Solid Media har i mange år samarbeidet med en rekke forskjellige bedrifter for at de skal lykkes med sin SEO-satsing. Dette er bedrifter som opererer innenfor forskjellige bransjer, har ulike størrelser og forskjellig utgangspunkt. Denne bakgrunnen gjør at vi har gjort oss erfaringer om hva som fungerer og ikke fungerer, og det er denne erfaringen vi ønsker å dele med deg!
SEO som fagfelt er hele tiden under utvikling, og vi har som selskap vært nødt til å fornye og forbedre vår SEO-leveranse for å holde tritt med Google sine oppdateringer. Vi har sett spesielt et stort skifte i hva Google vektlegger de siste årene når det kommer til innhold.
På nåværende tidspunkt har vi identifisert at det er følgende tre steg som er helt essensielt for å lykkes med SEO:
- Steg 1: Kartlegg temaet du ønsker å være synlig på
- Steg 2: Søkemotoroptimalisere hver enkelt landingsside
- Steg 3: Sjekk hva som begrenser synligheten
Vi vil nå gå gjennom disse stegene, og fortelle deg hvordan du og bedriften din kan lykkes med deres SEO-aktiviteter i årene som kommer!
Steg 1: Kartlegg temaet du ønsker å være synlig på
SEO er et stort fagområde. Her er det mange forskjellige søkeord, og nye søkefraser som søkes etter hver dag. For å bruke et eksempel har vi inkludert noen av søkefrasene som søkes etter relatert til SEO her:
- Søkemotoroptimalisering – 720 søk i måneden
- Seo byrå – 260 søk i måneden
- Seo pris – 50 søk i måneden
- Seo nettside – 40 søk i måneden
For å rangere høyt på søkeordet du ønsker, vil det derfor være taktisk å skape innhold til flere søkefraser om temaet. La oss forklare hvorfor. De siste årene har vi sett at Google vektlegger godt brukerrettet innhold på nettsider. Det vil si, at om vi ønsker bedre synlighet for søkeordet “søkemotoroptimalisering” må vi lage sider som treffer på andre søkeord i tematikken også. La oss ta et eksempel på hvordan dette kan gjøres:
Hvis du har funnet ut at det er 100 søkefraser du ønsker synlighet på innen en tematikk, så må du skape innhold som retter seg mot disse søkefrasene. Når du har skapt innhold for 50 av søkefrasene vil du ha en temadekning på 50%.
Hvorfor gjør vi det på denne måten?
For mange er SEO ganske ullent å jobbe med. Det vi mener med dette er at det kan være vanskelig å være konkret nok i arbeidet. Det er relativt enkelt å gjøre analyser, men utfordringen kommer når vi skal sette prioriteringer og handle på disse analysene. Ved å bruke en slik temadekning-metodikk kan vi knytte faktiske tall til SEO-arbeidet. Det gjør det enklere å sikre at arbeidet går i riktig retning og at jobben blir gjort.
Men dette kan ikke gjøres tilfeldig. Dette må gjøres strukturert og systematisk ved bruk av strategier som for eksempel topic clustering. Det vil vi gå nærmere inn på nedenfor. Heng med!
Strukturer opp innholdet med et topic cluster
Topic clustering, eller emneklynger på norsk, er kategorisering og gruppering av innhold på en nettside basert på tema. Det er en måte å fordele og strukturere innhold som viser søkemotoren at vi har utvidet kunnskap om fagfeltet. Ved å bruke topic clusters aktivt i innholdsproduksjon sikrer vi en god struktur på nettstedet.
Basert på eksemplet over, vil det lønne seg for oss å fordele søkeordene relatert til SEO på forskjellige landingssider, for å vise Google at vi har bred kunnskap om temaet. Og for å vise Google at disse sidene har en tilhørighet til hverandre, bruker vi pillar pages og cluster pages.
Pillar page og cluster pages (Hovedsider og undersider)
Når vi lager et topic clusters starter vi med å skape undersider, såkalte «cluster pages». Disse undersidene målretter seg etter spesifikke søkefraser innen det valgte tema, som ofte er lengre søkefraser (long tail). Et eksempel på en long tail søkefrase kan være “Hvordan jobbe med SEO i 2023?”. Når vi har opprettet flere av disse undersidene, kan vi skape en hovedside, kalt «pillar page». Denne hovedsiden vil gi en kort introduksjon til hver underside og ha en følgende link ut til siden, og få en link tilbake fra alle undersidene. Hovedsiden vil i de fleste tilfeller dekke bredere tematikk og mer short tail søkeord. Eksempel på et short tail søkeord er “SEO.”
Det er også fullt mulig å starte med å lage hovedsiden (pillar page) først, og skape undersider(cluster pages) etterhvert. Les mer om topic cluster her.
Men for å finne hvilke søkeord du skal lage topic cluster rundt, må du først kartlegge søkeinteresse og identifisere hvilke begreper du skal lage innhold om.
Kartlegg søkeinteresse, og identifiser begreper
For å kartlegge søkeinteresse og identifisere hvilke begreper du skal lage innhold om, kan du utføre en søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse hjelper deg å finne relevante søkeord, og kartlegge hvilke søkeord du skal velge å bruke. Her kan du bruke analyseverktøyet Keywordtool. Ved å bruke dette verktøyet vil du finne ut hva målgruppen din bruker av søkefraser, se søkevolum (hvor mange søker etter ordet gjennomsnittlig i måneden), samt hvor stor konkurranse det er om søkeordet.
Etter at du har identifisert direkte søkefraser i tematikken, kan du ta et større blikk på hvilke andre tematikker som er relevante. I vårt tilfelle, er eksempler på andre relevante tematikker relatert til SEO: sidestruktur, søkemotor og innholdsmarkedsføring for å nevne noen.
Vi utførte en grundig analyse, og endte opp med en liste på 100 søkefraser relatert til temaet SEO.
Definer riktig intensjon bak søket
Etter at du har funnet søkeordene du ønsker å treffe, må du sjekke hvilken søkeintensjon hvert søk har. Søkeintensjonen har mye å si for å oppnå relevant plassering i Googles SERP (Search Engine Results Page), og for å få relevant trafikk inn på siden. Her er det viktig å stille seg spørsmål om søkeren er på leting etter en informasjonsartikkel, et produkt, en guide eller en tjenesteside, for å treffe behovet til søkeren.
Søkeintensjonen sier derfor noe om hvor i kundereisen søkeren er, og hvilken informasjon de er på jakt etter relatert til tema. Hvis vi tar deg som et eksempel, så er du på leting etter informasjon om SEO, og derfor har vi laget denne SEO-guiden deretter.
Del søkeordene inn i grupper
Basert på søkeintensjonen deler du søkeordene opp i forskjellige grupper som skal bli til unike landingssider. Om flere av søkeordene du har samlet opp har samme søkeintensjon, kan du gruppere flere av disse på en side. Ved å gruppere flere søkeord til en side, unngår du søkeordkannibalisering.
Etter at du har gruppert søkeordene som har samme intensjon, kan du sjekke hva slags innhold du har på nettsiden fra før, og hva som mangler. Slik finner du ut av hva som må skapes. For å sjekke hvilke søkeord og sider en nettside rangerer på bruker vi ulike SEO-verktøy som Sistrix, Ahrefs og Google search console.
I vårt tilfelle fordelte vi de 100 søkefrasene vi hadde inn i 43 grupper, med en eller flere søkefraser med samme intensjon.
Få oversikt over nettsidens arkitektur (sidestruktur)
For å få en oversikt over sidestrukturen, eller nettsidens arkitektur, kan du gjøre en analyse av hvordan nettsiden er strukturert opp i nivåene i hierarkiet. Etter vår erfaring fungerer Screaming Frog godt for å få denne oversikten. Her kan du enkelt få en grafisk oversikt over hvilke URL´er du har på nettsiden i dag.
Hva vil det si for deg? Sidestrukturen er et viktig on-page element som innebærer at siden er ryddig, og lett å navigere i for både besøkende og søkemotoren. Hvis de besøkende ikke finner det de leter etter i løpet av kort tid når de besøker en side, klikker de seg fort ut og velger en annen leverandør.
Fjern internkonkurrerende sider
Vi får ikke gjort så mye med konkurrentene i markedet, men vi trenger hvertfall ikke konkurrere mot oss selv! La oss forklare: Hvis du har flere sider som prøver å treffe på de samme søkeordene, vil dette skape en konkurranse mellom sidene.
Internkonkurrerende sider kan ødelegge for synligheten til hele nettstedet ditt. Det er derfor viktig å passe på at du ikke har flere sider som rangerer for de samme søkeordene.
For å sjekke om du har internkonkurrerende sider, kan du ta et “site søk” i Google. Dette gjør du ved å skrive inn i søkefeltet: Site:nettsidenavnet+ søkeordet. Da vil du få opp sidene som nettsiden har som treffer på søkeordet.
Lag en publiseringsplan
Etter at du har fordelt søkeordene på forskjellige sider, er det på tide å lage en publiseringsplan. En publiseringsplan er et oppsett/ en plan du kan bruke for å planlegge, produsere og publisere innhold på nettsider. Denne planen er til for å holde oversikt og sørge for fremdrift i produksjonen av innhold til sidene.
For hver side som skal lages, utarbeider du en brief som inkluderer hvilke søkeord og intensjon siden skal treffe. Etter at planen er klar og briefene er laget, setter du i gang med produksjonen av sidene. Dette kan du gjøre ved å skrive selv, eller få andre til å skrive. Uansett hvem som skal skrive, er det flere nye faktorer å ta stilling til når disse SEO-sidene skal lages. Dette forteller vi deg mer om i neste steg, hvor vi går inn på hvordan du søkemotoroptimaliserer en side etter beste praksis!
Steg 2: Søkemotoroptimalisere hver enkelt landingsside
I dette steget forteller vi deg hvordan du kan søkemotoroptimalisere en landingsside. Når du skal optimalisere en eksisterende side, eller skape en ny, kan du stille deg disse spørsmålene:
- Hva slags side skal dette være? Tjenesteside, produktkategori, informasjonsartikkel eller guide? (Dette kommer an på hvilken søkeintensjon, og hvor i kundereisen målgruppen er)
- Hva trenger leseren svar på relatert til dette søkeordet?
- Hvilken vinkling skal teksten ha?
- Hvordan skal den skille seg ut?
- Hva slags innhold har konkurrentene skrevet om tema?
- Hva dukker opp i søkeresultatet når du søker etter ordet?
On-page SEO – Optimaliser synlige elementer på siden
Når du optimerer/ videreutvikler en eksisterende side, eller skaper en ny, jobber du med on-page optimalisering. On-page SEO er optimaliseringer som gjøres på synlige elementer på nettsiden, som tekst, bilder og designelementer. Målet med denne optimeringen er å sørge for at siden svarer på det søkeren leter etter, er brukervennlig og at informasjonen er relevant. Les mer om On-page SEO her.
I punktene under ser vi nærmere på de ulike on-page-elementene.
Direkte og lettleste hovedoverskrifter
Et helt klart synlig element på en side er overskriften. Både for søkemotoren og leseren, er det viktig å bruke korte og forklarende overskrifter i teksten (H1 for titler, H2 for undertitler). Og ikke minst bruke den terminologien som faktisk søkeren/ kundene dine bruker. Du kan lese mer om H1-tag – Hvordan skrive hovedoverskriften her.
Unik og spennende metadata
For å lokke potensielle kunder inn på nettsiden din etter at de har gjort et søk i Google, bruker du metatitler og metabeskrivelser som agn. Det er derfor viktig at metadataen bruker søkeord målgruppen benytter, er tydelige og beskrivende, og trigger søkeren til å klikke på linken.
Få sidene til å henge sammen med god URL struktur
For at Google skal forstå hvordan sidene henger sammen, er det viktig med en god URL struktur. En godt strukturert URL kan ha en positiv innvirkning på nettstedets rangering i søkeresultatene. Søkemotorer vurderer URL-strukturen som en av faktorene når de bestemmer relevansen til en nettside for bestemte søk. En klar og organisert URL-struktur kan gjøre det enklere for søkemotorer å indeksere, og forstå innholdet på nettsiden din, noe som kan forbedre synligheten. Les mer om URL struktur her.
Søkemotoren leser i større grad tekst enn bilde
ALT-tekst, også kjent som alternativ bildetekst, ALT-attributter, ALT-beskrivelser, er HTML-koden som beskriver et bilde på en nettside. Søkemotoren bruker ALT-teksten som en faktor for å forstå hva som er avbildet på siden. Google blir bedre og bedre på å tolke hva innhold på en side betyr, men søkemotorene leser i større grad tekst enn bilde.
Bygg en hierarkisk struktur med internlenker
For å vise Google hvilke sider som er i samme topic cluster, bruker du internlenker. Med internlenker bygger du en hierarkisk struktur på nettstedet ditt ved å knytte sammen sider, noe som hjelper Google med å forstå forholdet mellom sidene og hvilken side som er viktigst.
Internlenker gjør det også enklere å navigere på nettsiden, og gjør det mulig å hoppe direkte til relevant informasjon eller relaterte tjenester/produkter. Dette forbedrer brukervennligheten, og hjelper brukerne med å finne det de leter etter mer effektivt på siden.
Googles retningslinjer for kvalitetsinnhold (E-E-A-T)
Google har egne kriterier for å evaluerer innhold på en nettside, kalt E-E-A-T. E-E-A-T står for: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (Eller på norsk, erfaring, ekspertise, autoritativitet og pålitelighet). Med dette mener Google at en tekst må være laget for å gi leseren god informasjon, skrevet av noen som er eksperter på sitt fagområde. Det er derfor viktig å overbevise Google om at nettstedet har ekspertise og høy troverdighet innenfor fagfeltet man ønsker å få gode organiske rangeringer på. Lager du innhold som følger disse retningslinjene vil du fortjene en høyere plassering i søkemotoren.
Her kan du lese mer om hva E-E-A-T er og hvorfor det er viktig for SEO.
Hvordan skrive SEO-tekster?
Når du skal skrive SEO-tekster ligger hovedfokuset på å skape innhold som gir målgruppen verdi. Vi skriver for å svare på det søkeren er på leting etter, samtidig som vi tilfredsstiller E-E-A-T retningslinjene til Google.
Google foretrekker innhold som er relevant, pålitelig og nyttig. Dette er noe vi jobber etter å tilfredsstille, og har derfor delt hvordan vi som SEO-spesialister jobber hands-on i denne guiden. Samtidig som vi legger vekt på at du skal lære hvordan du selv kan jobbe med SEO. På denne måten får du vite hvordan vi jobber, og se om denne måten å jobbe på faktisk har en effekt, sammen med oss.
Vi har samlet våre 5 beste tips til hvordan du kan skrive gode SEO-tekster her
Google elsker punktlister
I on-page arbeidet er det smart å variere mellom vanlig tekst og punktlister.
Grunnen til dette er:
- Punktlister gjør innholdet ditt enklere å lese og navigere gjennom
- Punktene bryter opp teksten, og gir en visuell effekt på innholdet
- Leseren blir tiltrukket av lister med korte og informative punkter i stedet for store blokker med sammenhengende tekst
I tillegg vil punktlister bidra til mulighet for å få rank 0 visning i Google. Med denne plasseringen vil nettsiden ta større plass og få mer synlighet i søkeresultatet. Nå har vi tatt deg gjennom noen av de vanligste on-page tiltakene du kan gjøre når du skal søkemotoroptimalisere en landingsside. Videre i neste steg vil vi ta for oss tiltak du kan gjøre for å forbedre hele nettsiden totalt sett!
Steg 3: Sjekk hva som begrenser synligheten
Hvordan kan du gjøre nettsiden bedre totalt sett? Og i vårt tilfelle, hvordan kan hele nettsiden bidra til at denne landingssiden blir elsket av Google, og kommer seg til 1. plass? Nå drar vi deg inn i den mer tekniske delen av SEO. Men fortvil ikke, vi skal gjøre det så forståelig som mulig!
Hvorfor jobbe med nettsiden som helhet?
Alle sidene på en nettside er like viktige. Hver enkelt side kan både hjelpe hverandre, men også ødelegge for hverandre. Derfor er det viktig å sjekke brukeropplevelsen og helsetilstanden til hele nettsiden. Å ha en nettside som både er brukervennlig og teknisk tilpasset er en viktig del av SEO-strategien. Om det er noen ødeleggende faktorer som må fikses, er det viktig å ta tak i dette. Disse inkluderer mobiltilpasning, rask lastehastighet, intuitiv navigasjon, høykvalitets innhold, tilgjengelighet for alle brukere, og sikkerhet for å beskytte brukerdata og bygge tillit. Vi går nærmere inn på tiltak du kan gjøre for å forbedre hele nettsiden din nedenfor.
Teknisk SEO – Slik kan Google lese nettsiden din mer effektivt
Teknisk SEO er arbeid som gjøres for å sikre at nettstedet blir lest og kategorisert (indeksert) av søkemotorene på en korrekt og effektivt måte. Når du jobber med teknisk SEO, jobber du med helsetilstanden til nettsiden. Dette gjør du for å finne ut hvilke faktorer som kan være ødeleggende for brukervennligheten og synligheten. For å sjekke helsetilstanden til nettsiden din, kan du gjennomføre en teknisk SEO audit for å sjekke om det er noe som ikke stemmer. Da sjekker du blant annet noen av disse elementene:
-
Sjekk om sidene er indekserte og dupliserte
I en teknisk SEO-sjekk undersøker du hvilke sider som er indeksert, og om det er noen sider som er feilindekserte. Du kan også sjekke om det er duplisert innhold på nettsiden. Både feilindekserte sider og duplisert innhold vil ha en ødeleggende effekt på den totale synligheten, og er derfor viktig å sjekke.
Etter vår erfaring fungerer SEO-verktøyet Screaming frog godt for å avdekke hvilke sider som er indekserte og dupliserte. Vi sjekker også om nettsiden har et sitemap lastet opp i Google Search Console, og om robots.txt-filen er implementert riktig i koden på nettsiden.
-
Hva ødelegger hastigheten?
Det er ofte store bilder og andre visuelle elementer som er årsaken til at nettsiden din er treg. Dette kan ha stor betydning for både brukervennligheten og hvordan søkemotoren vurderer siden. Vi bruker verktøyet WebPageTest for å måle hastigheten på innlastingen til nettsiden. Her finner du ut hvilke elementer som ødelegger hastigheten til siden.
-
Husk å sjekke mobilvennligheten
Det er like viktig at nettsiden din er optimalisert og brukervennlig på mobil som på PC. Dette har også en direkte påvirkning på rangeringen i søkemotoren. Husk derfor å sjekke hvordan siden ser ut på mobil
-
SSL-sertifikat skaper trygghet
Sjekk om nettsiden din har et SSL-sertifikat, da dette er viktig for å vise brukerne at nettsiden er trygg. Dette sjekker du ved siden av domenenavnet i adressefeltet øverst på siden. Sider som er SSL-sertifisert har en hengelås der, i tillegg til at den utvidede URL’en bruker HTTPS i stedet for bare HTTP.
-
Off-page SEO for ekstern autoritet
For å få en nettside til å rangere høyt i søkeresultatet krever det en helhetlig tilnærming. Her må du både jobbe med elementer internt på nettsiden, men også eksterne tiltak utenfor nettsiden. Dette vil hjelpe Google med å forstå at nettsiden har autoritet gjennom anbefaling fra andre nettsider.
Les mer om Off-Page SEO
-
Backlinks – En anbefaling fra en annen nettside
Backlinks, eller eksterne lenker på norsk, er lenker som kommer fra andre nettsteder. Når du linker ut til et annet nettsted, får det nettstedet en backlink fra deg. Summen av antall backlinks og kvaliteten på hvor lenkene kommer fra, kan være med på å påvirke den organiske synligheten for siden. Du kan se på backlinks som en anbefaling fra en annen nettside. Les mer om backlinks og hvordan det fungerer her.
Vil du vite ditt SEO-potensial?
Få en gratis og uforpliktende SEO-analyse av nettsiden din her.
SEO-verktøy vi bruker
Gjennom denne SEO-guiden har vi nevnt flere SEO-verktøy som vi bruker når vi jobber med søkemotoroptimalisering. Her er en liste over verktøyene vi nevner i guiden:
Dette er vårt primære verktøy når det kommer til søkeordskartlegging. KeywordTool.io gir deg innsikt i relaterte søkeord med søkevolum ved å trekke data fra Google Autocomplete. Du kan identifisere populære søkeord og forstå hvilke ord folk bruker når de søker etter spesifikke emner.
Sistrix er et SEO-verktøy som analyserer synligheten til nettsteder i søkemotorer. Det brukes for å spore rangeringer, overvåke konkurrenters ytelse, identifisere feil, og gi innsikt for forbedring av organisk søketrafikk.
Ahrefs er et verktøy som tilbyr detaljert innsikt i nettstedets generelle helse, og søkeordkonkurranse, sånn at du kan holde tritt med rangeringen din og konkurrentene.
Google Search Console gir innsikt i hvordan Google ser nettstedet ditt. Du kan spore søketrafikk, overvåke ytelsen til nettsiden, og identifisere søkeordene som leder besøkende til nettstedet ditt.
Screaming Frog er laget for å “crawle” nettsider omtrent på samme måte som Google gjør. Det hjelper med å identifisere SEO-problemer som brutte lenker, manglende metatagger, og duplisert innhold, for å forbedre søkemotoroptimalisering og nettstedets synlighet.
WebPageTest analyserer nettsiders ytelse ved å simulere brukertilgang fra forskjellige steder og enheter. Det gir detaljerte rapporter om lastetid, optimaliseringstips, og mulige flaskehalser for å forbedre brukeropplevelsen og nettstedets hastighet.
Oppsummering – Hvor er vi i prosessen?
Som nevnt innledningsvis har vi et mål om å få denne siden opp til 1. plass på søkeordet “søkemotoroptimalisering”. For å få til dette har vi fulgt stegene i denne guiden.
Men hvordan har det gått?
Før vi lanserte ny nettside i september 2022 hadde vi 10 sider om temaet SEO. Da hadde vi en tema dekning på 23%, og et mål om å lage 43 sider for å oppnå 100% dekning. Juni 2023 reviderte vi denne guiden fra 700 ord til 4000 ord, og tenkte at dette sammen med en 100% tema dekning ville få oss opp til topp 5.
Status februar 2024: I dette tidsrommet har vi oppnådd 100% tema dekning og forbedret synligheten fra en 79.plass til en 4. plass. Vårt neste mål er å klatre opp til 1 plass. Derfor har vi nå optimert guiden på nytt basert på disse punktene:
– Lagt til flere spørsmål med svar om SEO.
– Fylt på med mer informasjon i flere avsnitt.
– Optimert metadata.
– Jobbet med interlenkenter inn mot siden.